Bokus var pionjärer på e-handelsmarknaden. De var också först ut med tjänsten brevlådepaket från Bring.
Höga förväntningar hos bokköparen
– De som handlar sina böcker hos oss gör det för att det är bekvämt. Man vill kunna handla vilken tid på dygnet som helst och man förväntar sig att det alltid ska fungera, menar Maria Gaarder, Supply Chain Manager på Bokus.
– Man förväntar sig att man ska få sin leverans hem, i första hand. I andra hand ska det gå snabbt. Priset är också viktigt – vi har till exempel många studenter som handlar hos oss.
Med Brings brevlådepaket får Bokus kunder snabbare leveranser
Idag erbjuder Bokus ett ekonomifraktsalternativ och för detta används tjänsten brevlådepaket från Bring. Paketet delas då i mesta möjliga mån ut vid dörren, antingen i inkastet eller genom personlig överlämning. Först i fall då detta inte är möjligt går försändelsen till ett utlämningsställe.
– I och med Brings brevlådepaket kan två tredjedelar av våra kunder nu få sina paket hem mycket snabbare, säger Maria.
Kvalitet och pris A och O
I valet av leverantör var det två faktorer som avgjorde: kvalitet och pris.
– Vi vill uppfylla våra kunders behov, på ett för oss kostnadseffektivt sätt. Med Bring får vi snabbare leverans till kund. Vi vill också dela ut så mycket som möjligt vid hemmet, istället för via ombud. Vi slipper samtidigt skadade bokpaket tack vare den manuella hanteringen – och priset är attraktivt, berättar Maria. Men det fanns också en tredje faktor som påverkade beslutet:
– Det är väldigt intressant med en ny aktör på detta segment. Ju fler aktörer som är inne på en marknad, desto större utbud. Detta gynnar oss som köper tjänster.
Även Brings gröna hållbarhetsprofil är positiv för Bokus, eftersom KF-företagen har ett tydligt hållbarhetstänk.
Fakta om Bokus
Ägs av: KF Media
Startår: 1997
Utbud: 7–10 miljoner titlar, främst svenska och engelska
Kunder: Allt från stora statliga institutioner och bibliotek till enmansföretag och privatpersoner; de flesta i storstadsområden.